Unikátní projekt České obchodní inspekce - spotřebitelská rizika v e-shopech

Česká obchodní inspekce zahájila ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu nový projekt, který má za cíl rozšířit právní povědomí v otázkách spotřebitelského práva na internetu, konkrétně nakupování v e-shopech. Hlavní pozornost je v tomto unikátním projektu směřována na mladé spořtebitele.

Reaguje ČOI na alarmující výsledky kontrol e-shopů?

Česká obchodní inspekce pravděpodobně částečně reaguje na výsledky kontrol českých e-shopů, při kterých se již dlouhodbě situace nezlepšuje. Během kontrol ve 2.čtvrtletí roku 2015 porušovalo právní předpisy více jak 4 z 5 e-shopů.

Infografika Kontroly a pokuty eshopu 2015 2.čtvrtletí 400kb

Podrobnou zprávu o této kontrole ČOI můžete najít v našem článku: Pouhých 13% e-shopů bylo bez závad, uvedla Česká obchodní inspekce po kontrole.

Přestože se jedná o kontroly e-shopů, které jsou prováděny na základě podezření či nahlášení od nespokojených spotřebitelů, Česká obchodní inspekce považuje číslo 80% (provozovatelů e-shopů, kteří porušili některé ze svých povinností) za alarmující.

Unikátní projekt ČOI a ministerstva

Projekt vznikl z iniciativy Ministerstva průmyslu a obchodu a výstupem jsou mj. také dva filmy. První z nich přibližuje bezpečný způsob nakupování v českém e-shopu, druhý film se naopak zaměřuje na nákupy z internetových obchodů se sídlem v Evropské unii a třetích zemí. Na přípravě druhého filmu se podílelo také Evropské spotřebitelské centrum pro ČR.

Pracovníci České obchodní inspekce doplňují filmovou prezentaci o vlastní přednášky s tématy bezpečnosti při nakupování a rovněž dávají prostor pro dotazy posluchačů.

Pracovníci ČOI zahájili realizaci projektu koncem října a uspořádali hned dvě sezení, ve kterých se intenzivně zaměřili na rizika při nákupech v online prostředí.

První přednáška se konala v Karlových Varech a druhá v Ústí nad Labem. Celkově se diskuzních přednášek účastnilo cca 300 studentů.

Přednášky mají tři samostatné části a vedou je specialisté České obchodní inspekce. Ti pomocí tematických filmů a prezentací seznamují studenty s největšími riziky a problémy, s nimiž se při nákupech přes internet mohou setkat. Naším cílem je naučit mladé spotřebitele, jak se možným problémům vyhnout, a pokud se do nich dostanou, jak je co nejefektivněji řešit. První dvě přednášky se podle ohlasu setkaly s živým zájmem posluchačů. Do konce roku proběhnou ještě další dvě vzdělávací akce, a to v Pardubicích a v Brně.

Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI

 

Mám obrovskou radost, že se projekt spotřebitelského vzdělávání studentů středních škol podařilo úspěšně spustit a mladí lidé tak budou díky němu ještě více vzdělaní v tématu spotřebitelských práv. Říká se, že co se v mládí naučíte, ve stáří jako když najdete, a proto bylo naší prioritou zaměřit se na vzdělávání mládeže. Dnešní studenti jsou velmi aktivní v nakupování na internetu, a právě na toto téma se letošní semináře podrobně zaměří.

Jan Mládek, ředitel průmyslu a obchodu

 

Projekt bude pokračovat až do roku 2020

Do konce roku 2015 jsou naplánovány ještě dvě přednášky, a to v Pardubicích a v Brně. Projekt bude pokračovat také v následujících letech s plánem až do roku 2020. Směřování témat bude dle organizátorů reflektovat aktuální problematické aspekty e-commerce trhu.

Ministerstvo spuštěním projektu spotřebitelského vzdělávání plní jeden z úkolů, které vyplývají z dokumentu Priority spotřebitelské politiky 2015-2020, a který se zaměřuje na zvyšování povědomí spotřebitelů o jejich právech. Podobný projekt spotřebitelského vzdělávání nemá na úrovni státní správy obdoby.

Jan Mládek, ředitel průmyslu a obchodu

Článek vychází z oficiální tiskové zprávy České obchodní inspekce.

Kontaktní formulář

Čekejte prosím, odesílám Váš dotaz