ČOI: Pouhých 13% kontrolovaných e-shopů bylo bez závad
Průběžná zpráva České obchodní inspekce ve 2. čtvrtletí hovoří o vysoké míře provozovatelů internetových obchodů, kteří nezapracovali změny v souvislosti s novým občanským zákoníkem. Přestože to je již více než rok, řada provozovatelů e-shopů stále informuje spotřebitele o reklamačních podmínkách, možnosti odstoupení od kupní smlouvy a jejich dalších právech dle již neplatného občanského zákoníku.
Více jak 86% e-shopařů porušovalo právní předpisy
Česká obchodní inspekce již dlouhodobě monitoruje dodržování právních předpisů ze strany provozovatelů internetových obchodů. V období od 1. 4. 2015 do 30. 6. 2015 bylo provedeno celkem 279 kontrol.
Kontroly e-shopů byly zaměřeny především na plnění povinností, které vyplývají pro prodávající ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.
Porušení obecně právních předpisů bylo zjištěno při 242 kontrolách. Jedná se o 86,7% případů.
Řada kontrol proběhla na základě podnětů nespokojených spotřebitelů
Řada kontrol ve 2. čtvrtletí roku 2015 proběhla na základě podnětů od samotných spotřebitelů, kteří nebyli spokojeni s přístupem provozovatele obchodu.
Nespokojení spotřebitelé zaslali České obchodní inspekci celkem 1533 podání. Z šetřených podnětů ČOI prokázala v 172 případech jejich oprávněnost či jiné pochybení provozovatele e-shopu (např. nedostatky v obchodních podmínkách, nedodržení reklamační lhůty, atp.).
Dle vyjádření ČOI šlo z velké části o záležitosti, které byly mimo její kontrolní a sankční pravomoc. Jednalo se totiž o porušení ustanovení občanského zákoníku, která jsou vymahatelná pouze soudní cestou, např.:
- nesouhlas kupujícího s vyřízením reklamace,
- nevrácení peněz po odstoupení od smlouvy,
- nedodání již zaplaceného zboží
- a další.
Nejčastější porušení ze strany provozovatelů e-shopů
Inspektoři České obchodní inspekce zjistili u e-shopařů porušení zákona o ochraně spotřebitele v celkem 450 případech.
- Použití některé z nekalých obchodních praktik (neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy, nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících, případně prodávající neposkytl spotřebiteli požadované formuláře).
- Neposkytnutí spotřebiteli řádných informací o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění.
- Nesplnění formálních náležitostí při vyřizování reklamace.
- Porušení informačních povinností o výrobku.
- Neseznámení s cenou.
Pokuty za porušení zákona od České obchodní inspekce
V kontrolovaném období udělila Česká obchodní inspekce celkem 204 pokut v souhrnné výši 1.044.000,-Kč.
Desítky správních řízení nebyly navíc v tomto období ukončeny.
Zjištěná porušení v jednotlivých krajích
- Středočeský a Hlavní město Praha: 70%
- Jihočeský a Vysočina: 91,7%
- Plzeňský a Karlovarský: 90,3%
- Ústecký a Liberecký: 81,8%
- Královéhradecký a Pardubický: 88,2%
- Jihomoravský a Zlínský: 95%
- Moravskoslezský a Olomoucký: 89,6%
Infografika ke kontrolám e-shopů za 2. čtvrtletí 2015
Závěr tiskové zprávy ČOI
Česká obchodní inspekce v závěru publikované tiskové zprávy upozorňuje na velmi nežádoucí situaci v českém prostředí e-commerce. Při porovnání výsledků z 1.čtvrtletí a 2.čtvrtletí je zřejmé, že se úroveň plnění informačních a dalších povinností provozovatelů e-shopů nezlepšila.
Řada provozovatelů internetových obchodů nepřizpůsobila své obchodní podmínky v souvislosti s novým občanským zákoníkem a informuje spotřebitele o jeho právech a povinnostech nesprávně.
Kromě ověřování důvěryhodnosti e-shopu doporučuji spotřebitelům obezřetnost zejména při nákupech značkových výrobků. Vymoci zpět finanční nároky může být v těchto případech velmi problematické, při nákupu ve třetích zemích prakticky nemožné,
říká Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.
Článek vychází z tiskové zprávy ČOI vydané 24. 8. 2015, zdroj coi.cz