Nezávazná poptávka

Blog

Velká novela pravidel pro e-shopaře a kamenné obchody je tady

22.11.2022

Dne 3. listopadu schválil Senát očekávanou vládní novelu zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku, která zavádí zásadní změny pro e-shopy a prodejce zboží. Prezident podepsal zákon dne 16. listopadu 2022. V tuto chvíli se čeká na zveřejnění novely ve Sbírce zákonů.

Účinnost novely nastane již po 30 dnech po jejím vyhlášení prostřednictvím Sbírky zákonů.

Pokud chcete být na zásadní změny pravidel pro e-shopy a prodejny připraveni, přečtěte si následující článek.

Čeho se tedy novela týká?

Novela upravuje stěžejní změny pro e-commerce i kamenné obchody, přičemž za nejzásadnější lze považovat následující:

  • Změny v obchodních podmínkách
  • Tlačítková novela
  • Změna úpravy práva z vadného plnění
  • Zpřísnění a upřesnění procesu reklamace
  • Úprava personalizace cen na e-shopech
  • Verifikace pravdivosti spotřebitelských recenzí pro e-shopy
  • Povinnost uvádět změny u ceny zboží
  • Uzavírání smluv po telefonu

S ohledem na rozsah všech změn se v tomto článku zaměříme na nutnost změn obchodních podmínek, úpravu procesu reklamace zákazníkem a regulaci objednávkového tlačítka. Ostatním bodům se budeme věnovat v příštích článcích.

Jaký význam má „tlačítková novela“?

Nově bude muset prodávající při prodeji zboží za použití elektronických prostředků (typicky tedy u  e – shopů) zajistit, že kupující-spotřebitel bere při objednávce výslovně na vědomí, že se zavazuje k zaplacení.

V průběhu procesu objednávky tedy musí být u „objednávkového tlačítka“ snadno čitelný nápis, ze kterého bude pro spotřebitele zřejmé, že jeho stisknutím se zavazuje uhradit kupní cenu ve stanovené výši.

Ač se tato změna může znát bezvýznamná, prodávající by měli být na pozoru. Porušením této povinnosti se totiž prodávající vystavuje riziku neplatnosti kupní smlouvy (se všemi právními důsledky s tím spojenými).

Jaké nastaly změny u práv z vadného plnění?

Další výraznou změnou je úprava práv z vadného plnění. Dle současné právní úpravy, pokud se vada projevila u zboží v prvních 6 měsících, musel prodávající prokázat, že věc nebyla vadná. Nově se lhůta prodlužuje z 6 měsíců na 1 rok; tedy na dvojnásobek. Zároveň soud přizná právo z vadného plnění i v případě, že vada nebyla vytknuta bez zbytečného odkladu poté, co ji mohl kupující při dostatečné péči zjistit.

Významnou novinkou je i změna koncepce záruční doby. Nově již nebude možné vytknout vadu, která nebyla u zboží již při jeho převzetí. Zákazník tak může vytknout pouze vadu, která existovala u zboží při jeho převzetí, byť ji zjistil později, ve lhůtě 24 měsíců od převzetí zboží (spotřebitel bude ovšem zvýhodněn 1roční lhůtou pro dokazování, viz předcházející odstavec).

Další změny se týkají prodeje zboží s digitálními vlastnostmi. Nově je prodávající povinen zabezpečit, že budou kupujícímu poskytovány ujednané aktualizace digitálního obsahu nebo služby digitálního obsahu. Pokud tedy například prodávající prodá počítačový program, bude povinen zajistit nezbytné aktualizace počítačového programu tak, aby jej mohl zákazník řádně používat.

Změna práv z vadného plnění je obsáhlejší, podstatnou informací pro e-shopaře a pro prodejce ovšem je, že bude nutné upravit obchodní podmínky, reklamační řád a reklamační protokol.

V čem spočívá změna procesu reklamace?

Prodávající bude povinen upravit i proces vyřizování reklamace zboží. Dle současné úpravy musel prodávající vyřídit reklamaci do 30 dní. Pokud tak neučinil, vzniklo kupujícímu právo na odstoupení od smlouvy.

Nově bude prodávající povinen do 30 dní reklamaci nejen vyřídit, ale i informovat spotřebitele (na kontaktní údaje uvedené v reklamačním protokolu) o způsobu vyřízení reklamace. Pokud tedy váš reklamační protokol kontaktní údaje spotřebitele neobsahuje, budete jej muset upravit.

Nepodaří se Vám ve lhůtě reklamaci vyřídit a spotřebitele informovat? V takovém případě může spotřebitel odstoupit od smlouvy nebo požadovat slevu z ceny zboží.

Jak už bylo řečeno výše, novela dotčených zákonů výrazně změní pravidla pro provozování e-shopů a prodávání zboží. Změna není pouze o nastavení objednávkového tlačítka či procesu reklamace, veškeré změny, které novela přináší ale přesahují rámec tohoto článku. Úpravu personalizace cen na e-shopech, verifikaci spotřebitelských recenzí a další změny si přiblížíme v dalším článku.

Pokud potřebujete pomoc s úpravou vašich obchodních podmínek, kontrolou procesu nastavení objednávky či nastavením procesu reklamace dle nových pravidel, neváhejte se na nás obrátit. S problematikou e-shopů a ochranou spotřebitele máme bohaté zkušenosti.

Velká novela pravidel pro e-shopaře a kamenné obchody je tady
5 (100%) 1 hlasů

Pavel Petřek

Související služby