
Uvádíte správně informace o slevě z ceny?
Slevy jsou oblíbeným marketingovým nástrojem. Informování spotřebitele o slevě z ceny produktu podléhá pravidlům uvedených v zákoně o ochraně spotřebitele již 2 roky. O zavedení těchto pravidel jsme vás již dříve informovali v našem článku zde. Nyní jsme pro vás připravili samostatný článek, který se zaměřuje na základní pravidla pro informování o slevách, jejich výjimky a důsledky při jejich porušení.
Informování o slevách
Účelem právní úpravy je, aby byla sleva vždy uvedena transparentně, pravdivě a bez klamání. Touto optikou je nutné na níže uvedená pravidla nahlížet. Dle České obchodní inspekce se za informací o slevě ve smyslu zákonného ustanovení rozumí každá informace, která vyvolává dojem snížení ceny. Jde tedy nejen o uvedení konkrétního údaje o slevě, např. „-50 %“, „sleva 20,- Kč“, „sleva 10 % na vše“, ale i o obecná tvrzení typu „akce“, „Black Friday“ apod.
Základním pravidlem je, že informace o slevě musí obsahovat informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy, což lze blíže rozebrat jako:
a) Určení původní (referenční) ceny
Podle nastavených pravidel je nutné vycházet z nejnižší ceny, za kterou byl produkt nabízen v období 30 dnů před poskytnutím slevy, jedná se o tzv. referenční cenu. Tím se zamezuje manipulacím, kdy obchodník uměle zvýší cenu těsně před vyhlášením slevové akce, aby sleva působila atraktivněji.
b) Jasné označení slevy
Cena po slevě musí být uvedena jasně a jednoznačně. Pokud je vedle ní uvedena původní cena, mělo by být zřejmé, že se jedná o nejnižší cenu v posledních 30 dnech.
Správný příklad: „Původní cena: 1 000 Kč, cena po slevě: 800 Kč (sleva 20 %).“
Nesprávný příklad: „Sleva 20 %, nyní jen za 800 Kč,“ - bez uvedení původní ceny.
Vedení cenové historie (evidence)
Doporučujeme vést přehlednou a úplnou evidenci cen jednotlivých položek celého sortimentu. Tuto cenovou evidenci mohou totiž orgány státní správy od obchodníka v rámci kontroly požadovat.
Výjimky z pravidel
Výše uvedená pravidla se neuplatňují pro:
- Věrnostní programy, kde jsou zákazníkům nabízeny slevy na základě nasbíraných bodů nebo klubových karet.
- Přizpůsobené slevy, které nejsou předem známé a jsou určeny pouze pro určitou skupinu zákazníků, jako je například poukaz na slevu 15 % při dalším nákupu. Obecně se jedná o specifické nabídky, které prezentují cenovou výhodu, ale nejsou zveřejňovány pro širokou veřejnost (slevy pouze pro určité zákazníky).
- Dále se připouštějící jiné druhy postupů, které prezentují cenovou výhodu jako je například „2+1 zdarma“, „sleva 20 % při koupi 3 kusů“.
Tyto výjimky se netýkají slev, které jsou aplikovány plošně na všechny výrobky, které nabízeny, tedy jako je např. „sleva 15 % na veškerý sortiment“.
Z pravidel pro informování o slevách jsou dále vyloučeny:
- produkty, které podléhají rychlé zkáze, jako jsou čerstvé potraviny nebo nápoje,
- produkty mající krátkou dobu spotřeby.
Definice těchto kategorií produktů vymezená vysloveně však stanovena není. Podle pokynů Evropské komise se bude zboží posuzovat případ od případu.
Důsledky porušení pravidel
Pokud dojde k porušení povinnosti uvádět správné informace o slevě, může být takové jednání posouzeno jako klamavé, resp. jako nekalá obchodní praktika. Tyto praktiky mohou spotřebitele uvést v omyl a ovlivnit jejich rozhodování. O problematice nekalých obchodních praktik jsme vás již informovali v našem článku zde. Porušení pravidel informování o slevě může mít pro obchodníka důsledky představující pokutu od České obchodní inspekce (pokuta může dosahovat až několika milionů korun) či soudní spor, jelikož spotřebitelé mohou v některých případech požadovat náhradu škody.
Závěr
Vzhledem k tomu, že pravidla týkající se slev jsou v účinnosti již přes dva roky, lze předpokládat jejich razantnější způsob vymáhání ze strany dozorových orgánů. Právní řád klade důraz na transparentnost, pravdivost a jednoznačnost při prezentaci slev, přičemž klíčovým prvkem je správné označení referenční ceny, která musí vycházet z nejnižší ceny, za kterou byl produkt nabízen v posledních 30 dnech před poskytnutím slevy.
Pokud máte zájem o právní pomoc v souvislosti se spotřebitelským právem, neváhejte se na nás obrátit. Pokud se chcete dozvědět více, sledujte náš web, náš Facebook, Instagram či LinkedIn.