Reklamace – do kdy je třeba ji uplatnit?

V dnešním článku se budeme věnovat otázce lhůty k uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), a to v případě kupních smluv, jejichž předmětem je věc movitá. Postupně vyjasníme, v jakých případech má kupující šanci na úspěšnou reklamaci, následně vysvětlíme, kdy by měl kupující reklamaci uplatnit v obecné rovině, a v poslední části článku uvedeme speciální pravidla pro spotřebitele.

Jaké jsou předpoklady úspěšné reklamace?

Kupující je oprávněn reklamovat věc za předpokladu, že je v právním smyslu vadná, a to již při jejím převzetí. Věc je vadnou zpravidla v takovém případě, kdy neodpovídá povaze smlouvy, tj. že není v ujednaném množství, provedení či v ujednané jakosti. Vada může být zjevná již při převzetí, obvykle je ale vada skrytá a odhalí se až později. Dle konkrétních okolností pak může kupující žádat dodání nové věci, její opravu, přiměřenou slevu, popř. odstoupení od smlouvy (vrácení peněz).

Do kdy je třeba věc reklamovat?

Zákon jako klíčovou lhůtu k uplatnění reklamace stanovuje poměrně abstraktní lhůtu „bez zbytečného odkladu“. Kupující je zásadně povinen oznámit prodávajícímu vadu bez zbytečného odkladu poté, co takovou vadu mohl při včasné prohlídce a dostatečné péči zjistit. Pokud tak neučiní, není prodávající povinen vadu napravit. Lhůtu bez zbytečného odkladu je nutno vnímat jako velmi krátkou, zpravidla ne více než několik dní. Vždy ovšem bude nutné reflektovat okolnosti konkrétní situace.

Pokud jde o vady, které se mohou projevit až během užívání věci (skryté vady), svědčí oprávnění reklamovat kupujícímu až po dobu dvou let od převzetí věci. I skryté vady je ovšem kupující povinen prodávajícímu oznámit bez zbytečného odkladu poté, co se projevily.

Odchýlení se od zákonných pravidel

V neposlední řadě je třeba zmínit tzv. dispozitivní charakter těchto pravidel, tedy že je možné se od daných pravidel odchýlit a sjednat si pravidla jiná. V případě, že by se jednalo o pravidla v porovnání se zákonem přísnější (např. by byly lhůty k uplatnění kratší, nebo by se práva z vadného plnění přímo vylučovala), je třeba takovou smlouvu uzavřít písemně. 

Spotřebitelské kupní smlouvy

Klíčovým rozdílem v případě spotřebitelských smluv je absence lhůty, ve které je kupující povinen vadu prodávajícímu vytknout.

Kupující je v případě oznámení vady vázán pouze standardní promlčecí lhůtou (3 roky). Ta začne běžet v den, kdy se vada projeví, a uplyne po 3 letech. Lhůta k uplatnění reklamace ze strany kupujícího – spotřebitele bude tedy individuální a bude záviset na tom, v jaký moment se vada projeví. Přitom platí, že kupující může reklamovat pouze vady, které se projeví během 2 let od převzetí věci.

Nejzazší okamžik uplatnění reklamace tak teoreticky může činit až 5 let od zakoupení věci, a to v případě, že se vada projeví přesně po 2 letech.

Pro úplnost zmiňujeme, že jakékoli odchýlení se (až na zákonné výjimky) od výše uvedených pravidel je, na rozdíl od obecné úpravy (viz výše), v případě spotřebitelských smluv nepřípustné.

Pokud máte zájem o právní pomoc v souvislosti s právy z vadného plnění, neváhejte se na nás obrátit. Pokud se chcete dozvědět více, sledujte náš web, náš FacebookInstagram či LinkedIn.

Kontaktní formulář

Čekejte prosím, odesílám Váš dotaz