
Je konec s omezováním on-line nakupování v EU?
Zkoušeli jste někdy nakupovat v evropském e-shopu, který sídlí mimo Českou republiku a na zákazníky z České republiky se nezaměřuje? Pokud ano, tak byste podle průzkumů[1] ve většině případů neuspěli.
Až 63 % evropských e-shopů zákazníky z jiných zemí Evropské unie zablokuje, případně odmítne přijmout jejich platbu nebo jim dodat zboží. I přes tato omezení zájem spotřebitelů o přeshraniční nákupy neustále roste.
Evropský parlament chce takovým diskriminujícím praktikám zabránit a zahájil proces přijímání nařízení, které by tuto tzv. „geoblokaci“ zakázalo. Zakázána by byla také diskriminace spotřebitelů na základě místa vydání platební karty.
Obchodníci si samozřejmě budou moci zvolit způsoby placení dle vlastního uvážení. Jakmile je ale zvolí, nebudou moci spotřebitele při placení omezovat z důvodu jeho státní příslušnosti. Evropský parlament doufá, že díky nařízení budou mít spotřebitelé v celé Evropské unii zajištěný přístup ke stejným cenám.
Čeho se bude nařízení týkat?
E-shopy by měly mít povinnost zacházet se zákazníky z jiných zemí EU stejně jako s občany svého státu. Zákaz diskriminace se bude vztahovat na nákup:
- zboží – prodejce, který zboží nedováží přímo do státu zákazníka, bude povinen umožnit zákazníkovi vyzvednout zboží na dohodnutém místě (např. ve státě, do kterého prodejce zboží dováží);
- elektronicky poskytovaných služeb – jako je např. cloudové úložiště, firewall, webhosting atd.;
- služeb poskytovaných v prostorách prodávajícího nebo na jiném konkrétním místě – tím se má na mysli zejména ubytování, půjčování aut, lístky na sportovní utkání, na hudební festivaly, do zábavních parků atd.
Na co se zákaz diskriminace vztahovat nebude?
Nařízení se zatím nemá vztahovat např. na digitální autorskoprávní obsah (zejména e-booky, hudba, on-line hry) nebo na přepravní služby.
Jaký bude další postup?
Po schválení Evropským parlamentem bude muset nařízení schválit ještě Rada Evropské unie. Předpokládáme, že Rada nařízení schválí do konce roku 2018. Nařízení pak bude účinné po uplynutí 9 měsíců od jeho zveřejnění (s největší pravděpodobností tedy v průběhu roku 2019).
Pokud máte jakýkoliv dotaz z oblasti ochrany spotřebitele nebo ohledně připravovaného nařízení, neváhejte se nás obrátit. Rádi Vám pomůžeme.
[1] Jeden z nich je dostupný zde: http://ec.europa.eu/newsroom/just/item-detail.cfm?item_id=30050