
Kdo nese odpovědnost za dodání poškozeného zboží?
Nakoupit zboží v online prostředí je mnohdy jednodušším řešením než navštívit kamennou prodejnu. Zboží si necháte doručit do pohodlí domova a ušetříte čas. Může ale nastat komplikace v podobě dodání poškozeného zboží. Na koho byste se měli obrátit a kdo nese odpovědnost za dodání poškozeného zboží? Dopravce nebo prodejce?
Za poškozené zboží odpovídá prodejce
Jestliže si spotřebitel objednal zboží v e-shopu a přepravu zboží uskuteční sám prodejce nebo ji zařídí u dopravce, odpovídá prodejce za stav objednaného zboží až do doby převzetí spotřebitelem. Odpovědnost přitom prodejce nese, i kdyby poškození zboží způsobil dopravce. Pro spotřebitele to znamená, že se v takovém případě nemusí obracet na přepravní společnost, ale na e-shop ze kterého si zboží objednal.
Převzetí poškozeného zboží
Při přebírání balíku od přepravní společnosti doporučujeme balík vždy pro jistotu prohlédnout. Již tato krátká kontrola přebírané balíku v přítomnosti dopravce může usnadnit mnoho nepříjemností. Pokud by byl totiž vnější obal balíku viditelně poškozen, máte právo balík odmítnout převzít. Odmítnutím převzetí balíku pro jeho viditelné poškození se můžete vyhnout možným reklamacím.
Při přebírání balíku požaduje obvykle dopravce váš podpis, že jste balík převzali a že je v pořádku. Podpis tohoto prohlášení ovšem neznamená, že je v pořádku je též vnitřní obsah balíku, tj. objednané zboží. Podepsané prohlášení a neoznámení převzetí poškozeného balíku dopravci by zároveň nemělo mít vliv na automatické zamítnutí reklamace.
Co s poškozeným zbožím?
Dodání poškozeného zboží znamená vadné plnění ze strany prodejce a jedná se o podstatné porušení kupní smlouvy. S poškozeným obsahem zásilky se lze vypořádat dvěma způsoby:
- odstoupením od smlouvy do 14 dnů od doručení zboží;
- reklamací.
Uplatněním reklamace prodejci nevzniká povinnost vám okamžitě vrátit peníze. Vrácení peněz lze nárokovat jen tehdy pokud nebylo možné:
- odstranit vadu dodáním nové věci nebo;
- odstranit vadu opravou věci.
Reklamaci včetně odstranění vady by prodejce měl vyřídit nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se s vámi v konkrétním případě nedohodne na lhůtě delší. Okamžikem uplatnění reklamace je okamžik, kdy byl prodejci výskyt vady oznámen.
V praxi se ovšem často stává, že prodejci je vada oznámena a zboží přijde teprve po 14 dnech od oznámení vady. Taková situace má pak za následek, že pro prodejce nemusí být jednoduché vyřídit reklamaci do 30 dnů. Zákon na tuto komplikaci však nepamatuje a prodejce je tedy povinen reklamaci v zákonné lhůtě vyřídit.
Pokud si přepravu zařídíte sami
Zajistíte-li si dopravu zboží sami, nemůžete reklamovat zboží kvůli jeho poškození či odstoupit od smlouvy o prodeji zboží. V tomto případě je prodejce za zboží odpovědný pouze do okamžiku předání zboží. Z pohledu práva je moment předání zboží vámi sjednanému dopravci stejný jako byste si zboží převzali sami, a tudíž za předanou zásilku dopravci, kterého jste si sami zajistili, nesete odpovědnost vy. S případnou stížností se musíte obrátit na vámi zvolenou přepravní společnost.
Potřebujete poradit? Neváhejte se na nás obrátit.