Jak získat kompenzaci za zpožděné zavazadlo?

Pokud po příletu do zamýšlené destinace zjistíte, že vám chybí zavazadlo, je důležité okamžitě podniknout několik klíčových kroků, abyste zajistili jeho navrácení a případně uplatnili nárok na náhradu za vzniklé škody. I když zatím není jasné, zda je zavazadlo zpožděné nebo ztracené, letecká společnost jej považuje za zpožděné. Tento status zpožděného zavazadla trvá 21 dní od data letu, během kterých má letecká společnost povinnost zavazadlo doručit. Po uplynutí této lhůty se zavazadlo považuje za ztracené. Co tedy dělat, když se ocitnete v cizím státě bez zavazadla?

Na letišti

V prvé řadě najděte přepážku letiště „claim baggage, baggage handling desk, baggage service“ apod. Tyto přepážky bývají zpravidla u přepravních pásů, kde si zavazadla vyzvedáváte. Případně vyzkoušejte i pobočku letecké společnosti, se kterou jste cestovali.

Následně na přepážce sepíšete protokol o nedodání zavazadla – zkráceně PIR neboli property irregularity report.

Do protokolu byste měli uvést zejména:

  • místa, kde se budete v nadcházejících 21 dnech nacházet nebo konkrétní místo, kam by měla letecká společnost zavazadlo doručit;
  • pakliže jste přiletěli zpět do domovské destinace bez zavazadla vyplňte též místo svého bydliště, v případě dalšího cestování napište více míst včetně dat, kdy se tam budete nacházet a telefonní kontakt na vás.

V drtivé většině případů letecká společnost zajistí bezplatné doručení zpožděného zavazadla do hotelu nebo místa vašeho bydliště.

Po sepsání protokolu byste měli do 21 dnů zavazadlo obdržet. Co se ovšem stane, když zavazadlo nedorazí ani po uplynutí 21 dní?

Pokud zavazadlo nebude nalezeno do 21 dnů, považuje se za ztracené, a máte právo požadovat od dopravce náhradu jeho hodnoty, včetně prokázané hodnoty přepravovaných věcí. V případě, že je zavazadlo pouze zpožděné, je nutné uplatnit nárok na náhradu škody písemně do 21 dnů od jeho doručení. Dopravce však není povinen hradit škodu, pokud bylo zpoždění způsobeno vyšší mocí, kterou nemohl ovlivnit.

V návaznosti na výše uvedené máte nárok buď na náhradu za zpožděná zavazadla a s tím související vícenáklady, nebo na náhradu za ztracené zavazadlo, včetně obsahu, spolu s vícenáklady za dobu, kdy jste byli bez svých věcí.

 

Nároky a kompenzace

Jak bylo výše uvedeno můžete požadovat náhradu skutečně vzniklé škody nezbytně nutných nákladů, které jste museli vynaložit na přečkání doby bez svých zavazadel. Obvykle jde o proplacení nákladů na pořízení nezbytných potřeb pro pobyt v destinaci po dobu, kdy zavazadlo nemáte k dispozici.

Nárok na náhradu za zakoupení nezbytných věcí v zahraničí

To může být cokoliv, co je prokazatelně nutné pro účel cesty a má „racionální“ hodnotu, můžete zakoupit a následně nárokovat. Například tedy sluneční brýle od Diora by vám letecká společnost neproplatila.

Ponechejte si veškeré účtenky a doklady, budete je muset předkládat. Nutno dodat, že účtenky by měly být z doby, kdy vám zavazadlo nebylo vráceno.

Příklady nezbytných věcí

Dovolená u moře: hygienické potřeby, plavky, základní ošacení, pantofle nebo žabky sluneční brýle

Pracovní cesta: oblek nebo šaty na obchodní jednání, hygienické potřeby, formální obuv

Další: léky a pleny pro děti

Po příjezdu do domovské destinace

Zde je uplatňování nároku složitější. Stojí na předpokladu, že v domovském státě máte možnost přístupu ke svým věcem doma, získání náhrady je proto v těchto případech složitější nárokovat.

 

Pokud byste se zpožděným zavazadlem potřebovali poradit, neváhejte se na naší advokátní kancelář kdykoliv obrátit. Pro další informace sledujte tento náš web, náš FacebookTwitter (X) či LinkedIn.


Kontaktní formulář

Čekejte prosím, odesílám Váš dotaz