Kdy máte nárok na kompenzaci za zpožděný nebo zrušený let?

Cestování letadlem může být občas spojeno se zpožděním, které vám může značně zkomplikovat plány. Dobrou zprávou je, že v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 (dále jen „nařízení“) máte právo na kompenzaci a případně i na finanční náhradu. Zajímá vás, jaké možnosti máte k dispozici a jak postupovat, pokud se ocitnete v této situaci? V našem článku najdete všechny důležité informace o tom, na co máte nárok a jak správně požádat o kompenzaci za zpožděný let.

Kdy máte nárok na kompenzaci?

Na kompenzaci dle nařízení máte nárok, pokud splníte následující podmínky:

První podmínkou je, že váš let musí začínat nebo končit na území některé z členských zemí EU. Kompenzace se týká letů, které buď začínají v EU, nebo se jejich cílová destinace nachází v EU a zároveň tyto lety poskytuje evropská aerolinka. Za území členského státu se dle nařízení považuje území všech 27 zemí Evropské unie, včetně zámořských regionů jako Guadeloupe, Réunion, Francouzská Guyana, Martinik, Mayotte, Svatý Martin a ostrovy Azory, Madeira a Kanárské ostrovy. Kromě toho máte dle nařízení nárok na kompenzaci i v případě, že váš let končí nebo začíná v Norsku, Švýcarsku a nebo na Islandu.

Druhou podmínkou je délka zpoždění, nárok na kompenzaci vzniká při:

  • Zpoždění 2 hodiny u letů do 1 500 km.
  • Zpoždění 3 hodiny u letů od 1 500 km do 3 500 km.
  • Zpoždění 4 hodiny u letů nad 3 500 km.

Nefinanční kompenzace

Jídlo a možnost spojení
Pokud vaše zpoždění trvá více než dvě hodiny, máte právo na odpovídající občerstvení podle délky čekání a také na dva bezplatné telefonní hovory nebo možnost využít počítač k poslání dvou e-mailů. Povinnost poskytnout občerstvení aerolinky většinou řeší formou poskytnutí poukázek na jídlo a pití.

Zajištění noclehu a doprava
Jestliže se zpoždění protáhne do nočních hodin, máte nárok na bezplatné ubytování v hotelu a přepravu tam i zpět. Pokud si ubytování zajistíte sami, nezapomeňte si schovat účtenky pro pozdější náhradu nákladů.

Finační kompenzace

V případě, že je váš let zpožděn o více než tři hodiny, můžete mít nárok na finanční odškodnění až do výše 600 EUR, podle délky trasy:

  • 250 EUR pro lety do 1 500 km.
  • 400 EUR pro lety mezi 1 500 km až 3 500 km.
  • 600 EUR pro lety nad 3 500 km.

Pro finanční kompenzaci však platí několik výjimek, kdy na ní nebudete mít nárok, jedná se například o situace, kdy ke zpoždění letu došlo v důsledku:

  • Nepříznivého počasí.
  • Stávky zaměstnanců letiště (nikoliv však aerolinky).
  • Politických nepokojů nebo nestabilní politické situace v cílové destinaci letu.
  • Bezpečnostních problémů a rizik (požár v hale, srážka s ptáky apod.).
  • Z důvodu vyšší moci.

V těchto případech nebylo zpoždění zaviněno aerolinkou a finanční náhradu vám tedy aerolinka neposkytne, nicméně i v těchto případech máte nárok na v článku výše uvedenou nefinanční kompenzaci v podobě občerstvení, či zajištěni ubytování.

Letecká společnost by vás měla informovat o důvodu zpoždění nebo zrušení letu. Pokud máte podezření, že důvod zpoždění byl jiný, můžete se obrátit na Úřad pro civilní letectví (kontakty na UCL), kde vám zjistí a potvrdí skutečnou příčinu zpoždění. Informace o zpoždění letu můžete také sledovat na letovém radaru online Flightradar24.com.

Žádost o finanční kompenzaci

Nejprve je nutné podat žádost o finanční kompenzaci. K tomu budete potřebovat následující dokumenty:

  1. Potvrzení o koupi letenky nebo zájezdu – elektronická letenka či jiný doklad o zakoupení.
  2. Palubní vstupenka (boarding pass) – doklad o tom, že jste byli na palubě daného letu.
  3. Potvrzení o zpoždění letu – může to být oficiální potvrzení od dopravce, fotografie příletové tabule s viditelným číslem letu a délkou zpoždění, nebo printscreen z webu jako Flightradar24.

Poté vyplňte žádost na webu areolinky, nebo zašlete areolince e-mail s požadavkem na finanční kompenzaci dle nařízení (ES) č. 261/2004. Nezapomeňte uvést vaše kontaktní údaje včetně čísla vašeho bankovního účtu, kam vám bude finanční kompenzace zaslána.

Kdy vzniká nárok na kompenzaci při zrušeném letu?

Kromě zpoždění může dojít také k úplnému zrušení letu. Pokud jste o zrušení letu informováni méně než 14 dní před plánovaným odletem nebo:

  • vám nebyl v rozmezí 7–14 dní před odletem nabídnut alternativní let, který by odletěl nejvýše 2 hodiny před původním časem odletu a dorazil do cíle nejpozději 4 hodiny po plánovaném příletu;
  • vám nebyl méně než 7 dní před odletem nabídnut náhradní let, který by odletěl maximálně 1 hodinu před původním odletem a dorazil nejpozději 2 hodiny po původním čase příletu.

Aby vznikl nárok na kompenzaci, let musí splňovat určité podmínky:

  • Let musí začínat v členském státě EU.
  • Let musí končit v EU a být operován evropským dopravcem.

Pokud jsou splněny tyto podmínky, máte nárok na kompenzaci stejně jako při zpoždění letu:

  • 250 EUR pro lety do 1 500 km.
  • 400 EUR pro lety mezi 1 500 a 3 500 km.
  • 600 EUR pro lety delší než 3 500 km.

Pokud vám byl nabídnut náhradní let mimo stanovené časové limity, máte možnost jej přijmout, nebo odmítnout. Pokud odmítnete, máte právo na vrácení plné částky za letenku.

Kompenzace při odepření možnosti vstoupit na palubu letadla

Další situací může být tzv. overbooking, kdy vám není umožněno nastoupit do letadla kvůli nadměrnému počtu prodaných letenek. To se často děje u nízkonákladových dopravců, kteří prodávají více letenek, než mají volných míst. V takových případech máte stejný nárok na kompenzaci jako při zrušení letu.

Právo na občerstvení a ubytování při zrušeném letu

V případě zrušení letu máte právo na občerstvení a ubytování ve stejném rozsahu jako při zpoždění, bez ohledu na to, kdy vás letecká společnost o zrušení informovala.

Pokud byste potřebovali poradit ohledně kompenzace za zpožděný nebo zrušený let, neváhejte se na naší advokátní kancelář kdykoliv obrátit. Pro další informace sledujte tento náš web, náš FacebookTwitter (X) či LinkedIn.


Kontaktní formulář

Čekejte prosím, odesílám Váš dotaz