Falešným recenzím odzvonila hrana
Již skoro měsíc jsou účinné významné legislativní změny v oblasti spotřebitelského práva, které majitelům e-shopů ukládají tyto novely celou škálu nových povinností. Jednou z nich je i povinnost ověřovat, zda recenze na jejich webu píší skuteční zákazníci obchodu. Zveřejňování falešných recenzí je nově kvalifikováno jako nekalá obchodní praktika, za kterou hrozí obchodníkům tučná pokuta až do výše 5 milionů korun ze strany České obchodní inspekce.
Obchodník je nově povinen zavést důsledná opatření, která zajistí, že zveřejňované recenze budou psány těmi zákazníky, kteří daný produkt skutečně zakoupili. Samotné zavedení povinností však nestačí. Postup, jakým dochází k ověřování uživatelských recenzí, musí být důkladně popsán i v obchodních podmínkách. Povinnost upravit oblast zveřejňování recenzí platí nejen pro e-shopy, ale i pro srovnávače, aukční a bazarové portály.
Jaké mají obchodníci možnosti?
Jednou z variant, která se podnikatelům nabízí, je zpřístupnit psaní recenzí pouze registrovaným uživatelům prostřednictvím jejich uživatelského účtu. V takovém případě obchodník umožní zákazníkovi konkrétní produkt, který již na e-shopu zakoupili.
Další možností je uveřejňovat recenze nasbírané prostřednictvím speciálního formuláře vytvořeného právě pro tento účel. Tento formulář může být zákazníkům zpřístupněn v rámci uživatelského rozhraní, případně může být zasílán např. e-mailem, a to týden či dva po zakoupení daného výrobku.
Obchodníci se však mohou uvěřování recenzí i vyhnout, pokud viditelným způsobem (tedy např. opět v obchodních podmínkách) informují zákazníky, že uživatelské recenze nijak neověřují.
Konec čeká i falešné slevy
Legislativní změna také znemožňuje obchodníkům uměle navyšovat ceny zboží. Podnikatelé mají nově povinnost zveřejňovat u zboží, za jakou nejnižší cenu byl produkt prodáván za dobu 30 dnů před jeho zlevněním. V případě, že k umělému navyšování cen zboží skutečně dojde, bude se opět jednat o klamavou obchodní praktiku, za kterou hrozí sankce ze strany České obchodní inspekce, Nakupování zboží na internetu je tedy pro spotřebitele nyní výrazně transparentnější.
Nová právní úprava se vztahuje pouze produkty, nikoli na služby. Netýká se také výrobků, které podléhají rychlé zkáze nebo mají obecně krátkou dobu trvanlivosti (květiny nebo potraviny). Na věrnostní programy se legislativní změny neuplatí v případě, že se jedná o dlouhodobou slevu poskytovanou adresně zákazníkům jako odměna za jejich nákupy a o jiné individuálně přizpůsobené slevy. Jedná se tedy např. o slevový poukaz u příležitosti narozenin zákazníka, individuálně poskytnutou slevu v rámci přihlášení do věrnostního programu nebo slevový poukaz, který zákazník obdrží během svého nákupu a může jej uplatnit pouze v určité lhůtě. Naopak pokud je slevová akce dostupná většímu počtu blíže neurčených spotřebitelů, jsou obchodníci povinni se touto novou právní úpravou řídit a ceny produktů určených pro slevovou akci před jejím zahájením uměle nenavyšovat. To se týká i akcí, které jsou určeny pro omezený větší počet zákazníků, typicky členy věrnostního klubu.
Původní cena zboží, které je zahrnuto ve slevové akci, musí být uvedena v místě prodeje, to znamená u ceny zboží na webovém rozhraní online obchodu nebo na cenovce v kamenné prodejně.
Co se týče reklamních materiálů či akcí 4+1, které propagují určitý sortiment výrobků a nejedná se tak o konkrétní slevovou akci, na ty se nová právní úprava také nevztahuje.
S výkladem a aplikací těchto dvou novel vám rádi pomůžeme, neváhejte se tedy na nás obrátit.