
Musí mít affiliate web obchodní podmínky?
Chystáte se provozovat affiliate web anebo už nějaký provozujete? Velmi častá otázka affiláků je, zda musí mít na svém affiliate webu obchodní podmínky.
Obchodní podmínky mít musí e-shopy, ale jak je to s affiliate webem, který prodej jen zprostředkovává?
Způsob affiliate prodeje se rozšířil natolik, že existuje hned několik typů.
Ke každému z typů affiliate prodeje přistupuje právo poněkud odlišně.
Postupně projdeme jeden za druhým a objasníme vám, zda konkrétní typ provozu affiliate webu musí mít obchodní podmínky či u něj zákon obchodní podmínky nevyžaduje.
Affiliate web jako odkaz text/banner
Pokud provozujete webové stránky a umisťujete na ně textové či bannerové affiliate odkazy (vč. flash), pak obchodní podmínky na svém webu nepotřebujete.
Váš affiliate odkaz přesměruje návštěvníka na jiné stránky, na kterých návštěvník poté uzavírá kupní či jinou smlouvu. Samotným proklikem z vašeho affiliate webu na mateřský web mezi vámi a návštěvníkem k žádnému smluvnímu vztahu nedochází.
Na tomto případu je zřetelné, že z pohledu práva je důležité to, kde dochází k uzavření objednávky.
Měli byste mít ale Podmínky užití webového rozhraní
Přestože provozovatelé affiliate webů s textovými či bannerovými odkazy nemusí řešit obchodní podmínky, na svém webu by měli mít zveřejněné tzv. Podmínky užití webového rozhraní.
V těchto podmínkách je vhodné ošetřit:
- ochranu autorských práv,
- politiku cookies
- a rovněž doporučujeme připojit informaci o tom, že k uzavření smlouvy dochází právě až na zprostředkovaném e-shopu.
Proč musíte informovat návštěvníka, že k prodeji dochází na jiné stránce?
Dle zákona totiž musí být spotřebitel informován o určitých náležitostech před závazným uzavřením smlouvy, a toto je jedna z nich.
Affiliate web jako iframe
Pokud provozujete affiliate web, který obsahuje tzv. iframe (vložené okno), situace je poněkud složitější.
Iframe často využívají affiliate weby na půjčky, pojištění, konzultace zdravé výživy, či e-shopy, které umožňují výrobu a přizpůsobení produktů na míru.
V praxi dochází k tomu, že návštěvník nakupuje, resp. objednává si zboží či služby na affiliate webu, avšak ve skutečnosti dochází k reálné objednávce na mateřském e-shopu.
Zákazník neví, že se objednávka realizuje u jiného subjektu než na webové stránce, kterou si právě prohlíží.
Pokud provozujete affiliate web s iframe, musíte na stránce, kde je umístěn iframe zveřejnit také obchodní podmínky daného subjektu (mateřského e-shopu).
Dále je vhodné informovat návštěvníky o tom, že k objednávce dochází u někoho jiného. Tedy jasně a viditelně k iframe připojit informaci, že objednávka se uzavírá s někým jiným a uvést konkrétně s kým.
Právo zde vyžaduje, abyste neklamali návštěvníka a ten mohl zřetelně rozpoznat, s kým vstupuje do právního vztahu, resp. s kým uzavírá smlouvu.
Affiliate přes API
Některé e-shopy nabízejí affiliate program přes API. Pro naše potřeby bude stačit, pokud si představíme, že provozovatel API affiliate webu si tzv. programátorsky tahá data ze stránky mateřského e-shopu a zobrazuje je na svém webu.
Provoz přes API nám ale nic neříká o tom, jakým obchodním modelem funguje tento web. Z tohoto důvodu při provozu affiliate přes API je důležité, na jaké spolupráci se s mateřským e-shopem domluvíte.
Jinými slovy provoz affiliate webu přes API může být:
- Tradiční affiliate (automaticky se na web budou tahat data z mateřského e-shopu, po kliknutí bude ale zákazník přesměrován na mateřský e-shop).
- Affiliate s podobným modelem jako iframe (API zajišťuje automatické zobrazování aktuální nabídky z mateřského e-shopu a např. skrze natažený formulář si zákazník objedná zboží).
- Web s přeposíláním objednávek (poté, co API natáhne informace z mateřského e-shopu, zákazník učiní objednávku, kterou však přijme a vyřídí už mateřský e-shop).
Odpověď na otázku, zda provozovatelé webů, kteří fungují přes API jsou povinni mít obchodní podmínky zveřejněné na webu, nemůže být jednoznačná. Záleží totiž na tom, o jaký obchodní model se bude jednat.
Právo rozlišuje affiliate, dropshipping a přeposílání objednávek
Právo rozlišuje mezi affiliate modelem, dropshipping modelem a modelem přeposílání objednávek. Affiliate obchodní modely jsme vysvětlili výše a nyní ve stručnosti k dropshippingu a přeposílání objednávek.
Obchodní model dropshipping
Při provozování dropshippingu figuruje provozovatel jako prodávající, který prodává svým jménem ve svém e-shopu.
Skutečnost, odkud si dropshipping podnikatel shání zboží, není pro smluvní vztah ani uzavírání kupní smlouvy předmětné.
Provozovatel e-shopu, který využívá dropshipping, má tak stále stejné povinnosti jako kdyby měl zboží na skladě sám. Každý provozovatel dropshipping webu má proto povinnost mít zveřejněné obchodní podmínky na svém webu.
Obchodní model přeposílání objednávek
Přeposílání objednávek je velmi podobný model k affiliate. Zákazník však není nikam směřován (žádný proklik na mateřský e-shop), ale k jeho objednávce dochází hned na prvním e-shopu. Platba, vyřízení objednávky a případné následné reklamace jsou ale už zprocesovány mateřským e-shopem.
K právnímu vztahu dochází mezi zákazníkem a mateřským e-shopem. E-shop, který zprostředkovává prodej, resp. přeposílá objednávky má zde pouze informační povinnosti.
Provozovatelům s weby na přeposílání objednávek doporučujeme zveřejnit Podmínky užití webového rozhraní, kde bude upravena:
- ochrana autorských práv,
- politika cookies
- informace o tom, že k uzavření smlouvy dochází právě až na mateřském e-shopu.
Více o rozdílu mezi dropshippingem a modelem na přeposílání objednávek najdete v našem článku: Dropshipping a přeposílání objednávek – rozdíly v podnikání.
Závěrem
V článku jsme se pokusili rozlišit několik různých forem affiliate webů a obecně webů, které zprostředkovávají prodej. Posouzení toho, zda provozovatel webových stránek musí mít zveřejněné obchodní podmínky, či to zákon v jeho konkrétním obchodním modelu nevyžaduje, není vždy jednoduché.
Řada affiliate programů už nejsou “čisté affily”, ale přechází do hybridních forem. Nejzřetelnějšími kategoriemi jsou dnes affiliate weby, dropshipping modely a modely přeposílání objednávek.
Situace se často posuzuje případ od případu, dle konkrétního obchodního modelu webových stránek. Pokud si nejste jistí s vaším modelem online podnikání, neváhejte nás kontaktovat. Rádi Vám poradíme.