Franšízová spolupráce

Franšízing

Založit vlastní podnikání je náročný úkol, vyžadující nejen kapitál, ale také inovativní myšlenku. Co však udělat, pokud nemáte chuť riskovat, ale disponujete dostatečnými financemi a raději byste vsadili na osvědčený a zaručený koncept? V tomto případě se zamyslete nad franšízou – skvělou možností, jak podnikat s podporou ověřeného a úspěšného systému, který již funguje jinde. Přečtěte si více o této zajímavé možnosti níže.

Franšíza – co to vlastně je?

Franšíza je jednoduše řečeno forma vypůjčování, resp. dočasné poskytování licence na používání značky, know-how, práva k provozování a ověřeného podnikatelského konceptu, které mají již určitou zákaznickou základnu.

Mezinárodní asociace franšízorů definuje franšízu jako "ústní nebo písemnou smlouvu mezi dvěma nebo více partnery, v níž se příjemci poskytuje právo." Evropská franšízová federace charakterizuje franšízu jako "určitou formu smluvní spolupráce mezi právně nezávislými podnikateli vytvořenou na základě rovnoprávnosti."

Franšízant, franšízor a jejich dohoda

Jednání mezi franšízantem (uživatelem licence) a franšízorem (poskytovatelem licence) si vyžaduje jemné vyvážení zájmů obou stran. Franšízant si uchovává určitou míru autonomie, ale musí dbát na zachování pověsti a kvality propůjčené značky. Na druhou stranu franšízor láka nové partnery, aniž by je odradil přílišnými omezeními. Vztah těchto dvou subjektů je zakotven v smlouvě o franšíze, která je také klíčem pro jejich spolupráci.

Začínáme - obchodní vyjednávání

Spolupráce nastavená k spokojenosti obou stran je uměním obchodního vyjednávání. V tomto procesu se mohou řešit různé aspekty franšízy. Franšíza každého podnikatele je vždy individuálně nastavena. Přestože existují určité kodexy výše zmíněných asociací, je ve výsledku vůle stran limitována pouze právním řádem dané země.

Jedním z klíčových bodů jednání je, zda franšízor poskytuje franšízantovi exkluzivitu na určité území nebo nikoliv. Další možností je, že franšízor umožní franšízantovi (master-franšízantovi) udělovat další licence třetím stranám (sub-franšízám). Důležitou součástí jednání jsou i poplatky a jejich výše, které franšízant musí platit. To mohou být např. vstupní poplatky za právo užívat značku, počáteční poplatky za školení personálu, průběžné poplatky na základě obratu za užívání značky či poplatky za PR.

Závislost

Ačkoliv je franšízant nezávislým podnikatelem, některá rozhodnutí musí konzultovat s franšízorem. Vedle dodržování podmínek franšízové smlouvy, jsou neméně důležité dodržovat také podmínky manuálů a příruček, které franšízor poskytuje. Tyto dokumenty jsou základem zachování jednotnosti a funkčnosti franšízové koncepce.

Při jednáních je nutné udržovat správnou rovnováhu mezi diktováním podmínek a slušným obchodním vyjednáváním. Důkladné porozumění a respektování ujednaných podmínek jsou klíčové pro dlouhodobě úspěšnou spolupráci.

Výhody a nevýhody

Pro franšízanta jsou mezi hlavní výhody spolupráce s franšízorem povědomí o značce, odborné vedení, rady a podpora prodeje. Naopak nehýhodami mohou být omezená samostatnost, platební povinnosti, konkurence s dalšími franšízanty a nemožnost realizace vlastních podnikatelských nápadů.

Z perspektivy franšízora zase může být atraktivní zvýšení distribučních možností, podílu na trhu a zlepšení povědomí o značce. Na druhou stranu se mohou objevit potenciální rizika spojená s výběrem nesprávných franšízantů, výchova konkurenta a tlak franšízanta na osamostatnění se.

S franšízou je typicky spojená určitá míra závislosti franšízanta na franšízoru. Správně nastavená spolupráce a vzájemná důvěra jsou klíčem k dlouhodobému úspěchu.

Sázka na jistotu

Pokud vás láká podnikání, ale nutně pro sebe nechcete hledat nové místo na trhu, franšíza může být pro vás ideálním řešením. Propůjčuje vám hotový a osvědčený koncept, který v jiných oblastech funguje. Výhody franšízy jsou zřejmé - zaručený koncept, podpora a známá značka. Ačkoliv to může znamenat určitou míru omezení a závislosti, pro mnoho podnikatelů je to cenově efektivní způsob, jak se zapojit do úspěšného podnikání.

Pokud Vás zajímá oblast franšíz či podnikání a chtěli byste se dozvědět více, sledujte tento náš web, náš Facebook či LinkedIn.

Kontaktní formulář

Čekejte prosím, odesílám Váš dotaz